שכיבה על הבטן

מאת: מורן ערד, מדריכה לליווי התפתחותי לתינוקות בשיטת “צעד ראשון”

שכיבה על הבטן

היכולת של התינוק לשכב בנוחות על הבטן זוהי יכולת חשובה מאוד, התפתחותו של התינוק מתחילה משכיבה על הבטן: משכיבה על הבטן לומדים להרים את הראש, לומדים להתהפך, לומדים לזחול, משכיבה על הבטן עולים לשש ומשש עולים לברכיים ומהברכיים לעמידה ולהליכה.

תינוק אשר חווה קושי בשכיבה על הבטן עלול לחוות עיכוב/ שיבוש בשלבי ההתפתחות ואלו עלולים לגרום אצל התינוק לתסכול, בכי וחוסר אונים מול קשיים שיתקל בהם.

בשנים האחרונות משרד הבריאות אינו ממליץ להשכיב את התינוק לישון על הבטן כיוון שמחקרים מראים על קשר בין שינה על הבטן ומוות בעריסה. הורים רבים עקב המלצה זו חוששים להשכיב את ילדיהם על הבטן ואציין כי איני חולקת כלל וכלל על המלצה זו אך המלצה זו מתייחסת לגבי זמן השינה של התינוק והרבה הורים מתייחסים להמלצה זו כהמלצה גורפת לשכיבה על הבטן בכלל וגם בשעות העירות של התינוק לא משכיבים אותו על הבטן וכאן מתחילה הבעיה!

חשוב שנזכור כי לאחר תשעה חודשיים בהם התינוק היה ברחם בתנוחה עוברית והוא יוצא לאויר העולם, שאיפתו תהיה לחזור אל התנוחה העוברית המוכרת לו וכך נראה כשנשכיב תינוק קטן על הבטן שהוא מרים את ברכיו לתנוחת כפיפה ועל הגב הוא אינו יכול לשמור על תנוחת הכפיפה הזו.

בואו תעשו ניסוי קטן- בקשו מבן זוגכם/ ילדיכם הבוגר/ כל אדם בוגר בקרבתכם שישכב על הגב ואתם תדליקו ותכבו אורות, בבת אחת הדליקו מוסיקה רועשת, הפילו מכסה של סיר, עמדו בכל מיני מקומות בחדר ונסו לדבר איתו, אחרי כל זה שאלו אותו מה הייתה הרגשתו? סביר שיאמר שנבהל מדבר או שניים, שהאורות הנדלקים מעליו סינורו אותו מעט או סתם הציקו לו, שלא הייתה לו יכולת לראות אתכם בכל נקודה בחדר ולא הייתה לו היכולת להסתובב אליכם, נסכם זאת בהרגשה של חוסר אונים. אז חישבו איך זה מנקודת תינוק שעד לא מזמן שהה בתוך רחם אימו?!

השכיבה על הבטן מאפשרת לו תחושה של ביטחון, יכול להתכנס בתוך עצמו, חש מוגן מהסביבה.

מעבר לכל אלו ישנם גם הגורמים האבולוציוניים: בשכיבה על הבטן יכול לתת מנוחה לשרירי הגב והבטן, הרפיית שרירי החזה, תינוק שישכב כל הזמן על הגב שריריו יהיו כל הזמן במאמץ אשר עלול להביא את גוף התינוק למתחים שבאים לידי ביטוי בגזים ובחוסר שקט של התינוק.

אסכם ואומר כי בשכיבה על הבטן התינוק הוא זה שיבחר מתי לאמץ את שריריו בניסיונות התמודדות עם כוח הכובד ולא יוכרע על ידו, בשכיבה על הבטן התינוק יכול לנוח, יחוש ביטחון וכפי שכבר אמרתי היכולת לשכב על הבטן הכרחית להמשך התפתחותו של התינוק.

אז המלצתי אליכם היא בזמן עירות של התינוק הקפידו שישכב גם על הבטן- חשוב שהתינוק יכיר את כל צדדי גופו- גב, צדדים ובטן.

טיפ קטן ממני להקלה על שכיבה על הבטן: ערסול ערסול ערסול- תנוחה הערסול מוכרת לתינוק מהרחם ועוזרת לו להרפות את שריריו.

עירסול על הידיים: ראש התינוק מונח על האמה שלנו וידינו השנייה נמצאת מתחת לרגליו, מתחת לברכיים.
עירסול במנשא: תנוחת עירסול או תנוחה של בטן אל בטן עם רגליים בתוך המנשא.

עירסול בפוף: השכבת התינוק בתוף פוף, כאשר אנחנו משכיבים את התינוק נקפיד על כך גופו ישקע בתוך הפוף והתינוק יהיה ממש בתנוחה עוברית. (המלצה למי שיש פוף מלא לרוקנו קצת, למי שאין פוף ניתן לאלתר על ידי שמיכת פוך מקופלת לארבע).

אז שיהיה לכולנו המשך עירסול נעים!

אשמח לענות על כל שאלה נוספת בטלפון 050-9416753 או במייל: [email protected]